Instructie Microsoft Teams

Voor onze online bijeenkomsten maken wij gebruik van Microsoft Teams. Dit is een vorm van video-conferencing. Je hebt hier geen account voor nodig. Je kan Teams gebruiken via een laptop/pc, tablet of smartphone. Vanwege de leesbaarheid van de presentatie raden wij aan een laptop/pc of tablet te gebruiken.

Op de website publiceren wij per bijeenkomst een link voor een Teams-vergadering. We willen je vragen om uiterlijk 5 minuten voor de start van de vergadering op de link te klikken en deel te nemen aan de bijeenkomst. Bij deelname aan de bijeenkomst kom je in de ‘lobby’ en word je toegelaten.

Hoe kom je in de vergadering?

Je kan de bijeenkomst volgen:

  • via de Teams-applicatie (mogelijkheid om te downloaden verschijnt als je op de Teams-link klikt)
  • òf door de link te openen in de webbrowser Microsoft Edge (https://www.microsoft.com/nl-nl/edge/)
  • òf door de link te openen in de webbrowser Google Chrome.

Teams werkt dus niet via Internet Explorer.

Tips:

  • Als je Teams nog nooit eerder hebt gebruikt raden we je aan tijdig te beginnen met inloggen en eventueel installeren, bijvoorbeeld een kwartier van te voren.
  • Tools voor “werken op afstand” (zoals Citrix) belemmeren vaak de Teams-vergadering. Dit kun je omzeilen door de deelname-link buiten deze Citrix-omgeving in je browser te plakken, of anders je smartphone of privélaptop te gebruiken.
  • Het gebruik van oortjes voorkomt dat er veel achtergrondgeluid te horen is.
  • Bij een slechte internetverbinding helpt het uitschakelen van de camera om de geluidskwaliteit goed te houden.

Wat te doen bij geen geluid?

Controleer het volume

Je kunt de speaker wel aan hebben staan, maar als het geluid helemaal zachtjes staat, hoor je nog niet veel. Veel computers hebben functietoetsen (meestal F1, F2 en F3) om het geluid van je speaker aan te zetten.

Printscreen van Windows iconen onderin scherm met icoon leadspeaker omcirkeld
Figuur 1

In Windows kun je rechtsonder, in de menubalk, ook op de speaker klikken om het geluid aan te zetten (zie figuur 1). Door op het geluidsicoon met de rechtermuisknop te drukken, kan je de volume-mixer openen. Hiermee kan je het geluidniveau per programma aanpassen.

Op je smartphone heb je natuurlijk de knoppen voor geluid aan de zijkant van je toestel.

Je kan ook controleren of een ander programma wel geluid afspeelt, bijvoorbeeld door een filmpje op YouTube aan te zetten.

Controleer of je de juiste speakers en microfoons hebt geselecteerd?

Dit kan je controleren in Teams.

Printscreen van besturingsbalk Teams 3 puntjes omcirkeld
Figuur 5

De geluidsinstellingen van Teams vind je via de besturingsbalk als je je muis over het scherm beweegt. (Figuur 5)

Printscreen button apparaat instellingen in menukeuze Teams
Figuur 6

Door te klikken op de 3 puntjes, ontstaat een nieuw menu waarbij bovenaan “apparaatinstellingen weergeven” of “device settings” staat (Figuur 6).

Prinscreen apparaatinstellingen
Figuur 7

Hier kan je controleren over de juiste luidspreker is geselecteerd, bijvoorbeeld je koptelefoon (Figuur 7).

Heb je wel geluid, maar is de kwaliteit slecht?

Kies eventueel voor een andere microfoon of speaker (bijv. via oortjes) om te kijken of het daarmee beter wordt (zie hierboven).

Heb je een draadloze verbinding met een extern scherm, camera en/of microfoon dan kan dat ook invloed hebben. Een bedrade verbinding zoals een HDMI-kabel werkt dan beter.

Controleer je internetverbinding. Soms is de wifi-verbinding of je mobiele-dataverbinding slecht op bepaalde plekken in een gebouw. Ergens anders naar toe lopen kan dan helpen.

Kom je er echt niet uit?

Mocht het ondanks de bovenstaande tips niet lukken om in te loggen, dan kan je contact opnemen met Louise Hamilton via 06 – 3178 1191.