Instructie Microsoft Teams
Voor onze online bijeenkomsten maken wij gebruik van Microsoft Teams. Dit is een vorm van video-conferencing. U heeft hier geen account voor nodig. U kunt Teams gebruiken via een laptop/pc, tablet of smartphone. Vanwege de leesbaarheid van de presentatie raden wij aan een laptop/pc of tablet te gebruiken.
Op de website publiceren wij per bijeenkomst een link voor een Teams-vergadering. We willen u vragen uiterlijk 5 minuten voor de start van de vergadering op de link te klikken om zo deel te nemen aan de bijeenkomst. Bij deelname aan de bijeenkomst komt u in de ‘lobby’ en wordt u toegelaten.
Hoe komt u in de vergadering?
u kunt de bijeenkomst volgen:
- via de Teams-applicatie (mogelijkheid om te downloaden verschijnt als u op de Teams-link klikt)
- òf door de link te openen in de webbrowser Microsoft Edge (https://www.microsoft.com/nl-nl/edge/)
- òf door de link te openen in de webbrowser Google Chrome.
Teams werkt dus niet via Internet Explorer.
Tips:
- Als u Teams nog nooit eerder heeft gebruikt raden we u aan tijdig te beginnen met inloggen en eventueel installeren, bijvoorbeeld een kwartier van tevoren.
- Tools voor “werken op afstand” (zoals Citrix) belemmeren vaak de Teams-vergadering. Dit kunt u omzeilen door de deelname-link buiten deze Citrix-omgeving in uw browser te plakken, of anders uw smartphone of privélaptop te gebruiken.
- Het gebruik van oortjes voorkomt dat er veel achtergrondgeluid te horen is.
- Bij een slechte internetverbinding helpt het uitschakelen van de camera om de geluidskwaliteit goed te houden.
Wat te doen bij geen geluid?
Controleer het volume
U kunt de speaker wel aan hebben staan, maar als het geluid helemaal zachtjes staat, hoort u nog niet veel. Veel computers hebben functietoetsen (meestal F1, F2 en F3) om het geluid van de speaker aan te zetten.

In Windows kunt u rechtsonder, in de menubalk, ook op de speaker klikken om het geluid aan te zetten (zie figuur 1). Door op het geluidsicoon met de rechtermuisknop te drukken, kunt u de volume-mixer openen. Hiermee kunt u het geluidniveau per programma aanpassen.
Op uw smartphone heeft u natuurlijk de knoppen voor geluid aan de zijkant van het toestel.
U kunt ook controleren of een ander programma wel geluid afspeelt, bijvoorbeeld door een filmpje op YouTube aan te zetten.
Controleer of u de juiste speakers en microfoons heeft geselecteerd?
Dit kunt u controleren in Teams.

De geluidsinstellingen van Teams vindt u via de besturingsbalk als u uw muis over het scherm beweegt. (Figuur 5)

Door te klikken op de 3 puntjes, ontstaat een nieuw menu waarbij bovenaan “apparaatinstellingen weergeven” of “device settings” staat (Figuur 6).

Hier kunt u controleren over de juiste luidspreker is geselecteerd, bijvoorbeeld de koptelefoon (Figuur 7).
Heeft u wel geluid, maar is de kwaliteit slecht?
Kies eventueel voor een andere microfoon of speaker (bijv. via oortjes) om te kijken of het daarmee beter wordt (zie hierboven).
Heeft u een draadloze verbinding met een extern scherm, camera en/of microfoon dan kan dat ook invloed hebben. Een bedrade verbinding zoals een HDMI-kabel werkt dan beter.
Controleer uw internetverbinding. Soms is de wifi-verbinding of de mobiele-dataverbinding slecht op bepaalde plekken in een gebouw. Ergens anders naar toe lopen kan dan helpen.
Kom je er echt niet uit?
Mocht het ondanks de bovenstaande tips niet lukken om in te loggen, dan kunt u contact opnemen met Louise Hamilton via 06 – 3178 1191.